En Gud for kristne, muslimer og jøder? Godt spørsmål

Har kristne og muslimer tilber den samme Gud, som Frans og suspendert Wheaton College professor Larycia Hawkins bekrefte? Eller er Allah og den kristne guden to forskjellige ting, som Wheaton administrasjonen mener?

Debatten er en tilbakevending til de dager da evangeliske protestanter og katolikker var dypt i odds på en rekke teologiske spørsmål. Det virker bare rart fordi Roe v. Wade startet en prosess med politisk tilnærming mellom amerikanske evangeliske og katolikker som gjør dem virke nærmere enn de egentlig er.

Men debatten er også et stort problem for jødisk-kristne relasjoner. Hvis kristne og muslimer ikke tilber den samme Gud, så gjør heller ikke kristne og jøder.

Den fascinerende filosofisk-teologisk spørsmål på spill her er verdt å forstå om ikke å svare. Det avhenger av hva vi mener med ordet Frans åpenbart mener at læren om kristendommen er sann, og han antagelig ikke tror Koranen er Guds ord “same.” – Ellers ville han være en muslim.

Hva Francis mener sannsynligvis når han sier at kristne og muslimer tilber den samme Gud er at forestillinger om Gud i begge religioner har nok til felles å referere til det samme vesen. Det gjør mye fornuftig, fordi kristne og muslimer (og jøder, også) har en tendens til å tro på en enkelt skaper som er allmektig og allvitende.

Tross alt, har Francis ikke sagt at hinduer, sier tilber den samme Gud – sannsynligvis fordi hinduismen, som kan karakteriseres som en monoteistisk forpliktelse til en felles sannhet, kan også umulig beskrives som panteistisk (Gud er i alt) eller polyteistiske (mange guder).

Hva administrasjon av Wheaton College mener er at de karakteristiske trekk ved den kristne Gud – i særdeleshet, mysteriet av treenigheten og inkarnasjon av Gud som Jesus Kristus – er så forskjellig fra den islamske oppfatning av Gud for å gjøre de to ikke lenger den samme.

Også dette er et helt logisk syn, hvis logikk er det rette ordet å diskutere slike spørsmål om tro. Islam bekrefter Guds radikale enhet. Tawhid, det arabiske ordet for at aksept, er kjernen i islamsk teologi. Koranen behandler Jesus som en Guds tjener, men ikke Guds sønn, og absolutt ikke som en del av Guddommen.

Så hvis du tror at den treenige natur og inkarnasjon er viktige elementer i den kristne Gud, kan du lett konkludere med at Allah og den kristne guden er ikke det samme. Hvis du kan føle trekke av dette argumentet, så du bør være i stand til å forstå hva Wheaton College administrasjonen tenker.

Ditt svar på dette spørsmålet bør også trolig avgjøre om du tror kristne og jøder tilber den samme Gud. Jødedom godtar ikke Kristi guddommelighet eller treenigheten noe mer enn islam gjør, og ikke engang vurdere en profet som Islam Jesus.

Hvis du tror den treenige Gud er avgjørende for den kristne oppfatning, da den jødiske Gud kan være samme som den muslimske Gud, men kan ikke være den samme Gud som den tilbedt av kristne. Dette, faktisk, var utsikten til noen middelalderens jødiske myndigheter, spesielt de som bodde i den muslimske verden, som regnes islam monoteistisk men trodde kristendommen var potensielt idolatrous grunn av treenighetslæren.

Antagelig ville det være et problem for evangeliske-jødiske relasjoner hvis evangeliske ledere åpent uttalt at jøder ikke tilber den samme Gud de gjør. De politiske båndene mellom evangeliske og amerikanske sionister er ganske sterk, så dette teologisk uenighet kan ha praktiske konsekvenser.

Så hvorfor ikke evangeliske går rundt og sier de ikke tilber den samme Gud som jødene, på samme måte som de insistere på å si det om muslimer? Her er kicker: Evangeliske tror de tilber Gud i Det gamle testamente – de bare tror jøder har ikke klart å forstå hans vesen som åpenbart i Det nye testamente.

I evangelisk teologi, Gud åpenbarte seg til hebreerne uten uttrykkelig gjøre sin treenige natur kjent. Inkarnasjonen forandret alt, og skapte muligheten for kristne frelse. Jødene klarte å få meldingen. Alle sammen, de tilba den treenige Gud. De bare aldri visste det, og gjør det fortsatt ikke.

Derfor, for å en evangelisk kristen, ville det gir ingen mening å si at jødene tilber en annen Gud – selv om jødene, at Gud ikke er teologisk veldig forskjellig fra Gud muslimene. Å bringe denne full sirkel, merk at Frans kan godt tro det samme. Forskjellen er at han mener muslimer, også, tilber Gud hebreerne. Gitt at Profeten Muhammad selv mente at Gud jødene og de kristne var den samme Gud han var servering, synes denne visningen ganske overbevisende. Paven syn ville ha nytte av å være konsekvent som blant jøder og muslimer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *