Hva er Progressive Jødedom

Progressiv Jødedom omfavner tradisjon og arbeider for å gjøre det meningsfullt i moderne liv.

Jødedommen er bygget på historien og lover fastsatt i Torah (fem Mosebøkene). Det understreker etisk atferd og foreskriver en måte å leve på, forteller oss hvordan de skal oppføre seg, arbeid, hvile, spise, feire og mye mer.

Progressiv Jødedom omfavner alle disse tradisjonene og arbeider for å gjøre dem meningsfulle delene av moderne liv.

Vi legger særlig vekt på Tikkun Olam (gjenoppbygge verden), troen på at gjennom sosiale eller miljømessige tiltak vi er partnere med Gud i å skape verden slik den burde være.

Progressive jøder mener at Torahen kommer til oss fra Gud, men det er vår oppgave å anvende dens lære til vår tid. Halacha, jødisk lov, er ikke et statisk sett med vedtak fattet av tidligere rabbinere, men en viktig prosess som krever vedvarende engasjement med hovedmålene våre i sammenheng med vår nåværende verden.

Individer er ansvarlig for å utvikle en personlig forståelse av hva Gud ønsker av dem. Dette betyr Progressiv Jødedom streker utdanning og krever at hver person til å engasjere seg med jødiske tekster og tradisjoner.

I tråd med moderne forståelse, menn og kvinner er likeverdige partnere. Det er ingen deling av sitteplasser i våre synagoger og kvinner delta på like vilkår i tjenester, herunder tjene som rabbinere.

Våre bønner og ritualer er i hovedsak de samme som andre strømmer av jødedommen. Det kan bli justeringer i henhold til hva som er meningsfullt for et fellesskap. Mange Progressive synagoger bruke dialekt samt hebraisk. Kortere tjenester er vanlig og musikkinstrumenter kan spilles.

I motsetning til vanlig misforståelse, trenger progressive jøder ikke avvise jødisk lov, Shabbat overholdelse, kosttilskudd lover eller noe annet. Progressive menigheter har satt av Shabbat og festivaler og helligdager som hellig tid. Vi re-tolke Torah å understreke betydning for våre liv i dag. Vi aksepterer at dette kan omfatte kjøring til synagogen på sabbaten eller andre feiringer å få tiden til meningsfylt for oss og våre familier.

Jødene-by-valg, de som konverterer til jødedommen gjennom en progressiv rammeverk, gjennomgå en 18-20 måneders periode for læring, integrering og personlig refleksjon. Som i andre strømmer av jødedommen, omfatter prosessen milá (for en mann) og mikvah for kvinner.

Barn av blandede ekteskap, inkludert de som far bare er jødisk, kan aksepteres som jødisk, men bare hvis de har blitt oppdratt jødisk og er i stand til å gjøre et informert valg samtidig med bar / bat mitzvah.